Už jsme se naučili, že se podvodníci snaží ovládat naše emoce. A že se vyplatí zůstat v klidu. Nenechat se donutit do situace, kdy bychom jednali ve zmatku nebo stresu. Ukážeme si ale i další podvodnou techniku, která zvyšuje úspěšnost internetových podvodů. Podvodníci si totiž hrají také s naší nepozorností. Účinným trikem, který jim dobře funguje, je připravit věrné kopie webových stránek, které známe.

Podvodníci umí připravit webové stránky, které vypadají jako věrné napodobeniny stránek, které známe. Když vidíme něco, co známe, nejsme příliš opatrní. A to jim hraje do karet. Rozhodující přitom mohou být detaily.



Jak to celé probíhá a zapadá dohromady? Protože útočníci míří často na internetové bankovnictví, vezmeme si i my banky pro příklad:

  • Najdeme ve svém e-mailu zprávu, která se tváří jakoby byla z banky.
  • Varuje nás například předtím, že se někdo pokusil nabourat do našeho účtu.
  • Aby náš účet zůstal i nadále v bezpečí, máme postupovat podle pokynů.
  • Prvním pokynem je kliknout na přiložený odkaz, pomocí kterého se máme k účtu přihlásit svými údaji.
  • Záminkou může být třeba to, že si máme účet zkontrolovat nebo si vyzvednout získanou odměnu.
  • Když na odkaz klikneme, vidíme webovou stránku, která se podobá naší bance.
  • Pokud bychom se nyní přihlásili svými údaji, předáme je podvodníkům a v nejhorším případě by mohlo hrozit, že přijdeme o své peníze.

Této odrůdě sociálního inženýrství se říká phishing [čteme jako pfišing]. Pokud máte zkušenost s angličtinou, možná jste si všimli, že toto pojmenování má nápadně blízko k anglickému slůvku pro rybaření. Není to náhoda. Podvodníci rozhodí sítě, pošlou tisíce podvodných e-mailů a jen čekají, kdo se jim chytí do pasti. 

Určitě byste se rádi podívali, jak taková podvodná webová stránka banky může vypadat. Máme ji pro vás připravenou na následující stránce.