Všimli jste si v předchozím textu a videu, jak se nás podvodný e-mail snažil polekat? Lidé mají emoce. Ať už je to strach, radost, hněv nebo třeba soucit. A právě s těmi se snaží podvodníci na internetu manipulovat, aby lépe dosahovali svých cílů. Nejčastěji se pokouší o vlastní obohacení na náš úkor. Této manipulaci s emocemi se také říká sociální inženýrství. Rádi si pro nás připraví věrohodnou historku. Třeba o tom, že máme na poště balíček, který si máme přebrat, že jsme získali zvýhodnění, ke kterému se máme přihlásit nebo třeba, že se našla naše stará nezaplacená pokuta.

Cílem sociálního inženýrství je donutit nás udělat to, co podvodníci chtějí. Třeba kliknout na přiložený odkaz v e-mailu a přihlásit se našimi přihlašovacími údaji jako v úvodním příběhu a videu. Protože je výskyt podvodných e-mailů stále častější a propracovanější, připravil Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) přehlednou pomůcku SENIOR. Z čeho se zkratka a slovní hříčka SENIOR skládá se dozvíte v níže přiložené infografice.


V infografice si povšimněte zelených otazníků. Při kliknutí na otazníky se bude objevovat další obsah a klíčové otázky, na které bychom měli pamatovat. 




Pokud byste si při čtení e-mailové zprávy na tyto zprávy odpovídali „ano“, hrozilo by, že je zpráva podvodná či dokonce škodlivá pro vaše zařízení. V takovém případě není nutné propadat panice, jen na zprávu nereagujte, v žádném případě nestahujte připojené soubory nebo neklikejte na odkazy. Nejlépe zprávu smažte. Pokud byste reagovali, ukázáli byste tím, že je váš e-mail funkční a využíváte ho. Podvodné zprávy by mohly začít chodit ve větším množství.

Jakmile si infografiku proklikáte, budeme se pomůcce SENIOR věnovat i na následující stránce.