V novinářské branži také platí, že autor nemůže psát, co se mu zachce, jen na základě dojmů a nálad. Než je článek publikovaný, prochází v důvěryhodných médiích, která pečují o svoji reputaci, redakčním řízením. A to má pravidla.


Důvěryhodný novinář nikdy nepracuje sám jako samostatná jednotka, ale podřizuje se redakčním postupům. Obecně platí, že to, co novinář připraví, neputuje rovnou ke čtenářům. Pokud novinář získá zajímavý námět na článek, musí nejprve celou situaci prověřit, aby se sám nenachytal. Pokud se novinář pustí do psaní, své materiály ukazuje editorům, tedy kolegům, kteří mají kontrolní úlohu. Jejich cílem je, aby chránili čtenáře i reputaci redakce a samotného novináře. Například v případě, že by se někde stala chyba, nebo by některá část textu mohla být pro čtenáře matoucí či nedostatečně podložená. Pokud je článek opravdu významný, vstupuje do kontrolního procesu i samotný šéfredaktor, vyšší nadřízený novináře, který za výsledek dává hlavu na špalek.


Připravili jsme si interaktivní cvičení, kde si redakční činnost vyzkoušíme. Dokážete vytvořit funkční redakci?