Manipulativní titulky, se kterými se návštěvníci internetu mohou setkávat takřka denně, se nazývají clickbait [čte se klikbejt] a ragebait [čte se rejčbejt]. Pokud bychom se pídili po překladu, tak clickbait můžeme přeložit jako „klikací návnadu“ a ragebait jako „vztekací návnadu“. Zatímco clickbait cílí na naši zvědavost, má nás upoutat a namotivovat k otevření článku, ragebait nás rozčílit, rozpálit do běla a donutit nás článek rychle okomentovat nebo sdílet dále. To mu totiž zvyšuje dosah a vidí ho pak více lidí. A nyní si to natrénujeme. Nachystali jsme pro vás rozpoznávačku na toto téma. Prohlédněte si přiložený výstřižek a další zadání najdete níže.


Byť máme titulky nejvíce spojeny s klasickými médii, tyto psychologické triky mohou využívat i internetoví pisálci, kteří vymýšlí a rozesílají poplašné či lživé zprávy e-mailem. Takovým e-mailům se říká řetězové. Aby nás řetězové e-maily upoutaly a přeposlali jsme je dále, hned v jejich nadpisu bývá zpravidla něco šokujícího nebo provokativního a často nám rovnou říkají, jak se máme cítit. Řetězovým e-mailům se budeme věnovat více v dalším kurzu.

V psychologickém průzkumu pouze 28 % účastníků odpovědělo, že sami čtou vše, co sdílí. Z toho lze vyvozovat, že velké množství uživatelů internetu předává dál informace často jen na základě titulku a emocí, které v nich titulky vyvolávají.