Dostáváme se k nejdůležitější části celého kurzu. Tedy přípravě hlavního vzdělávacího obsahu. Tento obsah připravíme především pomocí psaného textu. Psaný text je jedním z vhodných typů obsahu pro e-learning. A navíc: co je psáno, to je dáno!


Připravit dobrý vzdělávací obsah pomocí textu může vypadat jako snadný úkol, ale má svá důležitá pravidla. Existuje mnoho ověřených a doporučených postupů, které je dobré mít při psaní na mysli. Čeká vás delší čtení, tak si uvařte kafíčko nebo čaj, a pohodlně se usaďte. Připraveni? Pojďme se na ně podívat: 

    • Pište pro všechny. Pozor na nářečí nebo slangové výrazy. Raději brambory než erteple, raději ostuda než faux pas.

    • Pokud potřebujete využít odborný nebo nečeský výraz, vždy ho vysvětlete do závorky. Příklad Phytophthora infestans (plíseň rajčatová).

    • Spisovně psané texty budou studující vnímat jako profesionální. Je škoda mít připravený skvělý obsah, ale plný gramatických chyb.

    • Neplýtvejme pojmy a vsuvkami typu “nedejbože, bůhvíco, proboha, apod.”

    • Dejte přednost krátkým výstižným větám před zdlouhavými souvětími. Ty zhoršují orientaci v textu, případně mohou vést i k nesprávnému pochopení.

    • Je doporučeno čtenářům textu vykat. Působí to slušněji a elegantněji. Například: Pokud máte na dvoře mech, tak…

    • Velkou pozornost věnujte tónu sdělení. Vyhýbejte se poučování, ponižování, třebaže nezáměrnému (např. dovětky typu: že ano?).

    • Vyhněte se také neférovým textacím typu: “Rozumný člověk ví, že…”

    • Při závěrečné kontrole bychom se měli zaměřit na nadbytečná či opakující se slova, nadbytečné vsuvky (prostě, jakoby, vlastně atp.)

I pro tento případ jsme připravili tréninkový kvíz. Pokud jste se seznámili s pravidly pro texty, směle do toho!


Otevřete si šablonu na straně 8. Vymyslete nadpis a poté se pusťte do tvorby samotného vzdělávacího obsahu. Popište téma do hloubky. Pokud vám nebude prostor stačit, pokračujte na straně 9.