Co to tedy je?

Řetězový e-mail je hromadně přeposílaná zpráva, která se šíří prostřednictvím soukromé komunikace. To zesiluje důvěryhodnost sdělení. Nezřídka obsahuje falešné a nepřesné informace, jejichž cílem bývá zaujmout, zesílit určité postoje, ovlivnit názory ve společnosti, odkazem na další stránky šířit počítačový virus či získat e-mailové adresy. Titulek má vždy za úkol nalákat ke čtení. 
1. Žádná velká písmena
VELKÁ PÍSMENA nepatří do celého titulku. To samé platí o otaznících a vykřičnících!??!?!! Když je jich několik, je jasné, že se vás autor snaží zaujmout víc, než je zdrávo.

2. Řekni to neutrálně
Je důležité odlišovat fakta od osobních názorů. Emocemi nabitá sdělení patří často do dílny politické propagandy a tzv. digitálních šmejdů. Jde o byznys, vysoká čísla návštěvnosti, generování zisků z klikání na články, získání pozornosti či sdílení na sociálních sítích. Co na čtenáře funguje? Šokující informace, které vycházejí vstříc názorům jejich příjemců. Do důvěryhodných zpráv nepatří hodnotící, sprosté a citově zabarvené výrazy.

3. Čitelná minulost
Vždy se dívejte na datum vzniku textu. Staré informace nemusí být platné a relevantní. Autoři falešných zpráv často používají staré údaje, které cíleně propojí s dalšími nesouvisejícími informacemi tak, aby jejich tvrzení získalo argumentační váhu.

4. Anonymy nebereme
Stejně jako nevěříte náhodnému člověku z ulice, nevěřte ani zprávám, jejichž autor či vydavatel jsou zastřeni tajemstvím. Jsou totiž lidé, kteří falešné informace píši záměrně s cílem ovlivnit názor vás i společnosti. Takovým zprávám se říká dezinformace. Snadno zjistíte, kdo stojí za vysíláním Českého rozhlasu, jaký je etický kodex i kdo je autorem článku na Seznamu. Pokud jsme ale narazili na neznámé médium či autora, zkuste si do vyhledávače zadat jejich jména a slovo dezinformace. A zpozorněte vždy, když vám někdo tvrdí, že je jediný, kdo vám říká pravdu a máte ho finančně podpořit.

5. Od koho to víte?
Nesmí se stát, že je domněnka vydávána za ověřený fakt nebo že sdělení neobsahuje více různých pohledů na věc. Každá informace by měla být novinářem ověřena ideálně ze tří nezávislých zdrojů. Tvůrci falešných zpráv svá sdělení zakládají mnohdy částečně na pravdě, tu však ve svém zájmu překrucují. A pozor, nejmenovaná britská studie, jiný obdobný článek či smyšlená citace nepředstavují důvěryhodné zdroje informací.